Emite conţinut

Sport si fitness

Desi stim toti ca traim intr-o lume agitata si ca un stil de trai intr-o continua fuga si tensiune dauneaza calitatii vietii, nu parem sa constientizam adevaratele efecte ale acestui mod de vietuire si, astfel, nu punem prea mult pret pe sanatatea noastra.

Ne concentram asupra cantitatii, dorind sa facem cat mai multe lucruri in cat mai scurt timp si rareori ne abatem de la rutina. Ajungem tot mai des la doctor cu probleme de sanatate si investim bani in masini si lucruri care ar trebui sa ne ajute sa nu ne abatem de la planuri si sa facem lucrurile cat mai rapid.

Lucrurile, insa, nu stau asa cum ne-am dori, iar sedentarismul, stresul si poluarea au luat dimensiuni alarmante.

Televizoarele, computerele, masinile personale, comunicarea pe cale electronica, timpul petrecut doar la birou, pe scaun, ne fac pe tot mai multi dintre noi sa ducem o viata sedentara si plina de stres.

Insa, nu doctorii care ne trimit in farmacii sunt prietenii nostri. Nu medicamentele. Nu cafeaua. Nu taximetristul care parcurge un traseu de 30 de minute in maxim jumatate din timp. Nu seful care ne ofera bonus pentru orele suplimentare. Nu producatorii de bauturi si batoane energizante. Nici macar alimentele, pentru ca suntem in situatia in care este foarte greu sa gasesti alimente cu adevarat sanatoase, iar cele care sunt sanatoase, au un pret exagerat.

Daca ar fi sa alegem un lucru care este bun la toate intr-un astfel de stil de viata, bicicleta trebuie sa fie acela!

Primul si, probabil, cel mai important lucru pe caren ni-l poate oferi bicicleta este combaterea sedentarismului. Ceea ce nu inseamna doar ca vom avea silueta la care am visat intotdeauna, ci ca vom avea beneficii atat asupra sanatatii fizice, cat si a celei psihice. Mersul pe bicicleta prin oras este excelent pentru articulatii, ajuta plamanilor si intregului sistem cardiovascular, ofera o stare psihologica de bine si ne relaxeaza fizic si moral. Tonificand musculatura, organismul se va detoxifia mai usor, astfel, pielea avand de castigat, de asemenea.

Iar un om frumos, relaxat si cu o sanatate impecabila va avea intotdeauna efecte pozitive asupra oamenilor din jurul sau. Si ar fi frumos sa traim intr-o societate cu astfel de oameni, nu?

Un alt beneficiu adus intregii societati este diminuarea poluarii apei si a aerului. Imaginati-va, de asemenea, cum ar arata strazile unui oras aglomerat precum Bucuresti, fara jumatate din numarul masinilor din trafic. Imaginati-va cum  ar arata traficul orasului daca ar fi format intr-un procent destul de mare din biciclete cu oameni veseli pedaland.

Si chiar daca sunteti unul dintre putinii oameni ce folosesc bicicleta intr-un oras aglomerat cu foarte multe masini, priviti partea plina a paharului: nu numai ca veti ajunge la destinatie mai repede decat ati fi ajuns cu un autoturism, dar veti avea si mai multa libertate in deplasare, nu veti fi conditionat de blocajele din trafic si nici nu veti consuma combustibil. Astfel, nu va mai exista nici presiune asupra productiei de combustibil.

Piesele şi accesoriile pentru biciclete sunt, de asemenea, mai ieftine decât cele pentru autoturisme.

Utilizatorii de biciclete nu platesc taxe pentru intretinerea strazilor, iar o bicicleta nu uzeaza sau deterioreaza o strada asa cum o masina o poate face. De asemenea, valoarea unei biciclete este aproximativ aceeasi cu suma necesara pentru a repara o groapa de pe o strada.

Intr-un loc de parcare pentru o masina pot fi plasate mai multe biciclete si stim toti cat de mare este problema locurilor de parcare si ce ar insemna un numar mai mic de masini parcate pe strazi.

 

Asadar, trebuie sa intelegem ca mersul pe bicicleta nu ajuta doar la sanatate si la starea psihologica, ci si la intreaga societate!

 

Tot mai multi oameni detin biciclete, insa prea putini dintre acestia stiu istoria bicicletei. 

Desi se presupune ca au existat masini asemanatoare bicicletei cu mai mult timp in urma, primele cai de transport pe doua roti aranjate consecutiv dateaza din 1817, fiind numita “draisine”, dupa numele inginerului din Baden, Karl von Drais. Aceasta a fost arhetipul, sau bicicleta primitiva. Termenul de “bicicleta” a luat nastere in Franta, insa, in anii 1860.

Cu cateva zeci de ani in urma, mai exact in 1790, Contele Mede de Sivrac inventeaza celeriferul, insa, spre deosebire de bicicleta pe care o stim noi, acest mijloc de transport nu avea frane sau sistem de directionare, iar propulsia trebuia sa fie asigurata de picioarele celui ce o folosea, fara, insa, a avea pedale.

Termenul de “velociped” a aparut abia in anul 1865, in Franta, insa in prezent se foloseste pentru toate bicicletele sau inventiile asemanatoare bicicletelor anilor 1800. Velocipedul inventat de Pierre Michaux, denumit si “boneshaker” (“scuturatorul de oase”) a fost construit din lemn, iar pentru rezistenta, o banda de metal a fost pusa pe roti, ceea ce facea ca drumul pe pavajele de piatra sa fie foarte inconfortabil. Asa cum o stim si astazi, rotile erau inegale, iar pedalele erau aplicate pe roata din fata.

Pe masura ce a fost descoperit faptul ca rotatia unei roti mai mari permite deplasarea pe o distanta mult mai mare, roata din fata a luat cu totul alte dimensiuni in comparatie cu roata din spate, aceasta devenind prima inventie ce avea sa poarte numele de “bicicleta”. Velocipedul a starnit interes, fiind construita initial din fonta, si nu din lemn, si, mai tarziu, din otel, material dovedit a fi superior.

Pentru ca erau foarte instabile, sfarsitul secolului al XIX-lea aduce bicicleta “de siguranta”, avand un salt major in tehnologie: transmisia prin lant. Roata din fata era dirijabila si de aceeasi dimensiuni ca roata din spate. Chiar daca rotile erau mai mici decat cele ale velocipedelor, lantul a crescut eficienta transmisiei cu 100%, lucru care a facut ca aceasta bicicleta sa fie revolutionara. Ulterior, au aparut anvelopele de bicicleta umflate cu aer, franele si pinionul liber.

Abia in secolul al XX-lea apare bicicleta sub forma pe care o vedem si in ziua de astazi.

Fiind mult mai fiabile, rezistente si eficiente, bicicleta a devenit mai mult decat un accesoriu la moda sau un mijloc de transport, incepand sa fie folosita in competitii sportive. Odata cu aceste competitii, industria pariurilor sportive a crescut exponential.

Alte modificari care au dus la bicicleta pe care mergem in prezent sunt reprezentate de inventia suspensiilor si perfectionarea acestora si utilizarea metalelor mai usoare, impreuna cu intoarcerea coarnelor pentru bicicletele de curse.

 

 

Fie ca este vorba de prima ta bicicleta sau vrei sa iti cumperi una noua, ori copilul tau se pregateste pentru prima lui bicicleta, alegerea acesteia presupune multe decizii si documentatii. Si, mai ales daca este vorba de prima bicicleta, s-ar putea sa ti se para ca optiunile sunt interminabile.

Asadar, care sunt factorii de care trebuie sa tinem cont si ce tip de bicicleta alegem?

1. Bicicleta ATB (All Terrain Bikes), sau bicicleta universala, poate fi utilizata pe orice tip de teren. Este recomandata amatorilor ciclismului, fie ca opteaza pentru un drum  lin prin oras sau unul forestier. Componentele Shimano o fac fiabila si adaptabila la ambele tipuri de teren.

2. Bicicleta de trekking, sau bicicleta de drumetii - este recomandata celor ce iubesc calatoriile lungi pe bicicleta. Ca design, se diferentiaza prin prezenta suportului pentru bagaje si saua mai ingusta pentru a asigura confort pe durata unei drumetii lungi. Multe modele de biciclete de trekking au suspensii reglabile pentru a se adapta la toate tipurile de teren.

3. Bicicleta BMX este destinata iubitorilor de sport extrem. Istoria o prezinta in anii ’60 in SUA, la intrecerile de biciclete cu roti de 20 de inch pe trasee de motocross. In prezent, este renumita pentru realizarea sariturilor, sau trick-uri, atat de catre copii cat si de catre adulti. Ca design, este robusta si are roti mai mici, avand si o greutate mai mica, pentru a fi manevrata mai usor.

4. Bicicleta de cross imbina rezistenta bicicletelor mountain bike cu supletea cursierelor. Este ideala pentru curse lungi si, pe deasupra, este foarte rezistenta.

5. Bicicleta pentru copii variaza in functie de varsta copiilor pentru care este destinata, atat ca dimensiuni cat si fiabilitate, si are o diversitate cromatica mai mare.

6. Bicicleta de curse este conceputa special pentru viteza, pentru cei ce vor sa “zboare” pe doua roti. Bicicletele de curse sunt cu mult mai usoare fata de celelalte si utilizeaza piese ce ajuta la manevrarea mult mai rapida a bicicletei: sistemul de schimbare a vitezelor “Dual control” si setul de angrenaje foi, cel din urma fiind util la schimbarile bruste de ritm, sprinturi, pedalare, ridicat din sa, etc.

7. Bicicleta de oras este destinata treburilor in oras precum cumparaturi, serviciu, naveta sau simple plimbari. Bicicletele de oras sunt robuste si fiabile, au suport de bagaje, iar pozitionarea ghidonului mai sus decat saua le face sa fie foarte comode.

 

8. Bicicleta de munte (MTB sau mountain bike) este robusta, fiabila, dar are dezavantajul de a avea o greutate mai mare. Sunt echipate cu frane pe disc si multe modele au suspensie pe ambele roti. Sunt ideale pentru sport extrem si competitii pe munte.

Dupa ce stabiliti prioritatile, veti sti si ce tip de bicicleta doriti si, mai mult de atat, cunoscand toate tipurile de biciclete si cunoscandu-va nevoile, veti economisi bani si batai de cap.